21/07/2017 - 19:49
 
For en rum tid siden blev jeg lykkelig ejer af en Kenwood TM-D710 dual band tranceiver. Det er et fantastisk apparat som kan det meste en analog radiomand kan ønske sig. Som de fleste ved så har maskinen indbygget TNC til packet og ikke mindst er klar til at køre APRS i en bil hvis man tilslutter en GPS modtager i den dertil indrettede stik. I den forbindelse vil jeg lige nævne at der er kommet en opgraderet version hvor GPSen er indbygget – den har en ”G” efter typebetegnelsen. Men alle os andre må leve med den lidt kluntede løsning med en ekstern GPS. Men det er der heldigvis råd for!
Jeg har en lille nuttet sag af en GPS liggende og det kunne meget vel sidde ind i display kassen i stedet for at dingle i en ledning udenfor. Den jeg har er fra firmaet Global-Top type FGPMMOPA6H. Men den findes i mange varianter så man skal ikke hænge sig for meget i den typebetegnelse. Det der er vigtigt er at den har indbygget antenne (dvs. den er monteret på printet) og min version vil kun køre på 3,3 volts forsyning. Der findes versioner der kan køre på 5 volt også men de er vist en lille smule dyrere end den her.
Jeg gik selvfølgeligt på nettet for at se om der er andre der har fået den samme ide og måtte konstatere at der var adskillige andre der har udført den lille mod der skal til for at man lige pludseligt sidder med en ”G” model. Jeg tog en beskrivelse som brugte en GPS der lignede min mest og fulgte vejledningen. Med mildest talt meget nedslående resultat – kræet virkede ikke. Efter en del kløen i nakken og overvejelser om at kræve mine skolepenge tilbage begyndte jeg at læse datablade på de komponenter som skulle snakke med GPS modtageren. Konklusionen var at den beskrevne fremgangsmåde og succesen forbundet med det var mere held end forstand. Det viste sig at konstruktøren enten bevidst eller ubevidst praktiserede det jeg kalder for ”parameterrytteri” dvs. han levede af at de brugte komponenter hang i ydergrænserne af deres specifikationer. Succesraten for den slags konstruktioner er normalt under 10% og jeg var en af dem der faldt udenfor. Jeg ændrede lidt her og der og resultatet er den nedenfor beskrevne.
GPS modulet
På GPS modulet skal man have fat i tre forbindelser: Stel, +forsynings pinden, samt RX data out. (Det sidste skal man passe lidt på for nogen kalder det RX data out og andre kalder den TX data out. Hovedsagen er at man skal have fat i den ben som sender data ud af GPS modulet.) Jeg vil anbefale at man bruger 0,5mm lakeret Cu tråd til data benet. Stel og forsyning kan monteres med alm. monteringsledning.
Nu er mit GPS modul beregnet til 3,3 volt forsyning og der er ingen steder i den radio hvor sådan en spænding er til rådighed. Derimod er der masser af 5 volt. Der er to muligheder det ene er at man går ud og køber en 3,3 volts regulator – den pæne måde. Eller som jeg har gjort sætter to dioder i serie med hinanden og forbinder katoden på den sidste diode til stel via en 3k3 modstand. (Bare så der løber lidt strøm den vej.) Hvorefter man forbinder GPS modtagerens + ben til den sidste diodes katode. Skal lige nævne at +5 volt forbindes til den første diodes anode. Quick and dirty – men det virker. Hele hærligheden kan monteres på bagsiden af GPS modtageren som luftmontage. IKKE på den side hvor antenne sidder! Når man har monteret alle ledninger så kan man beklæde hele klumpen med krympeflex. Så slipper man for at kortslutte noget når man har samlet display enheden. Men det vender jeg tilbage til.
Level converter
Det er så her min kære medamatør går lidt galt i byen. Ved nærlæsning af diverse datablade viser det sig at udgangsniveauet fra GPS klodsen kan være så lav som 2,4 volt for en ”høj” niveau. Hvorimod for at CPUen i Kenwooden anerkender et signal som værende høj skal den være højere end 2,8 volt. Det er jo dømt til at gå galt – hvilket også gjorde. Hvorimod RS-232 indgangen med den anvendte kreds i Kenwooden siger ok for 2 volt som ”høj” og mindre end 0,2 volt som lav. Dvs. noget der skifter mellem 0 og 5 volt er rigtigt fint samtidigt med at signal inverteringen kommer til at passe. ( Signalet inverteres via level converteren men det inverteres også i RS.232 modtageren i radioen også så ” passer pengen”.
Diagrammet af level coverteren kan ses nedenunder her.

Transistoren kan være en vilkårlig type NPN transistor. Komponentværdier er angivet på diagrammet.
Montering
Skru de to skruer der holder bagbeklædningen af display enheden ud. Hvorefter kan man klikke den bagerste del af. Der sidder en mørk plastfolie som er lige til at hive op – tag den ud.
Udgangen af level converteren monteres på R48 – se tegning.

Jeg har brugt 0,5mm Cu tråd da det er nemmest at lodde på en lille SMD modstand.

Stel og +5 volt er der masser af steder som man kan hente men her er et udsnit af printet til hjælp.

+5 volt er der på IC6 på benet mærket med ”O”. Stel har jeg hentet på den ben der er mærket ”S1”.

Når man har monteret det hele så skal filmen lægges på plads igen således at GPS modtageren og andet løsøre kommer til at ligge ovenpå filmen. Det gør at tingene ikke kommer til at gnubbe mod noget der kan tage skade. Inden man monterer bagbeklædningen igen så skal man sikre sig at antenne delen vender ud ad. Dvs. mod dig selv mens displayet vender bort fra dig. (Håber det er tydeligt nok forklaret.).

Hvis alt er gjort som beskrevet og radioen er programmeret til 9600 baud i APRS menuen så skulle GPS ikonet i displayet gerne begynde at blinke efter maksimum 30-35 sekunder. (Kold start). Vel at mærke hvis GPS modtageren har uhindret syn mod himmelen. Der er mulighed for at montere batteri til GPS modtageren som jeg ikke har skrevet om. Jeg synes ikke at det er noget problem når en koldstart ikke tager mere end et ½ minut. Hvis man ønsker det er det selvfølgeligt frit for.

Til sidst men ikke mindst: ALT DET HER ER PÅ EGET ANSVAR! HVIS DU SMADRER DIN GARANTI PÅ RADIOEN ER DET DIT EGET VALG! HVIS DU ØDELÆGGER RADIOEN ER DET DIT EGET ANSVAR! JEG TAGER IKKE ANSVAR FOR NOGET SOM DU SELV PILLER MED. DET GÆLDER OGSÅ FOR EVENTUELLE FEJL I DEN HER BESKRIVELSE!

Afstemning

Total votes: 379

Din gode positive kommentar