Svar til: EDR Jule- og Nytårstest – reglerne

Brugerkonto Fora AMATØRRADIO HF CONTEST EDR Jule- og Nytårstest – reglerne Svar til: EDR Jule- og Nytårstest – reglerne

OZ8XW
OZ8XW
Deltager

Hej Henning
Uanset hvad contestarrangører skriver, så er et amatørradio kaldesignal opbygget af et prefix, der angiver hvilket land, den pågældende amatør kommer fra, og et suffix, der er amatørens personlige identifikation.
De prefix (kaldesignal serier) de enkelte lande er tildelt findes på en liste udarbejdet/vedtaget af ITU (International Tele Union)
I Danmark har myndighederne besluttet at radioamatørerne kan få tildelt kaldesignaler med prefix OU, OV, OZ, 5P eller 5Q. (Men f.eks. ikke XP, der også er tildelt Danmark)
ITU har fastsat nogle regler for resten af kaldesignalet (suffix). Bl.a. skal første karakter efter prefix være et tal og sidste karakter et bogstav.
(Se evt. VTS 8 udgave side 11)
Efter min mening er det derfor lidt misvisende at mene at OZ1, OZ2 osv. er forskellige prefix. I Danmark kan radioamatørerne kun få tildelt 5 forskellige prefix.

Alle kan selvfølgelig finde ud af det, hvis reglerne angiver at OZ1, OZ2 osv. giver hver en multiplier; men man bør skrive det korrekte. (I SAC testen skrives der jo også prefix – nummer kombination.)
F.eks kunne man skrive: En multiplier gives for hver ny kombination af prefix og tal man kører. OZ1, OZ2 OZ3 osv tilsvarende OU1 , OU2 osv.
(Har man f.eks. haft forbindelse med OZ1, OZ4, OV1, OU4 og 5P4 får man tildelt 5 multiplier).

Din begrundelse med at indføre multipliers for at sprede resultaterne, er efter min mening temmelig tynd. Set over de sidste 3 – 4 år (Jeg gætter på, at det kan udvides til de sidste 40 – 50 år), så har det at to stationer opnår samme point ikke været noget særligt problem. Selv med multipliers vil man komme ud for dette i en mindre test som jule og nytårstesten.
Når hver anden QSO er en ny multiplier, så er multipliers efter min mening noget pjat, og det fremmer ikke min lyst til at deltage.
Jeg stemmer for, at vi bibeholder testen som en hyggelig jule/nytårs begivenhed, hvor vi ønsker god jul/nytår og ikke skal spekulere på så meget andet end at få kørt nogle QSOer.

Vy 73

Flemming, OZ8XW