Svar til: Brunei og Macao

Brugerkonto Fora AMATØRRADIO DX Brunei og Macao Svar til: Brunei og Macao

OZ1OXQ
OZ1OXQ
Deltager

Hej Verner//OZ9XU
Lige nogle få kommentarer til dig, da vi 2 er de eneste der skriver i denne tråd, kan jeg næppe forplumre denne. Jeg oplyser at du er en særdeles kompetent CW operatør, et udsagn jeg fastholder. At være en kompetent CW operatør er som udgangspunkt ikke ensbetydende med at man er skrap til high speed. Min påstand om dig skal ses ud fra at du overholder de regler, skrevne hhv. uskrevne, regler der gælder i vor hobby. Vi 2 er ofte deltagere i samme pile up, aldrig har jeg hørt dig nøgle dit kaldesignal ifm. den ønskede DX station spørger efter 3. mand, f. eks. XX9J?? eller lignende. Derimod høres mange andre der konstant nøgler deres kaldesignal til trods for at dette ikke på nogen måde minder om det som DX stationen beder om at få gentaget. Også på andre områder finder jeg at du er særdeles kompetent. Det synes nu velkendt at mange benytter en SDR radio (modtager) der er placeret i et område der er tæt på DX stationen, således må det antages at mange ikke anvender egen ant. til både modtagelse hhv. afsendelse af CW. Derfor er det muligt at man konstant kan afsende eget kaldesignal, der er således ikke behov for indimellem at lytte efter svar på egen modtager, modtagelsen sker via omtalte SDR modtager. Mht. hvor megen effekt det nu er tilladt at benytte, maks. 1 kw, synes det som om at nogle medamatører er mere eller mindre ligeglade med en sådan lovgivning (maks 1 kw ud). Jeg har modtaget en lydfil hvoraf det fremgår at en markant dansk DX jæger på frekvensen 3627.0, en morgen (SSB) oplyser at han benytter 3.4 kw ifm. FT 8 moden.
FT 8 er meget omtalt, jeg finder at det er fint at denne mode benyttes når muligheden er til stede. Om FT 8 har det været debatteret hvorvidt Internettet skal være en del af denne mode. Jeg har på et DX CLUSTER læst at en japansk medamatør oplyser at DX ekspeditionen til Robinson Crusoe island//XR0ZRC ikke kan benytte FT 8 pga. manglende Internetforbindelse, angiveligt er det fra øen ikke muligt at opnå satellitforbindelse, det er trist da mange nu om stunder, med glæde, benytter FT 8.
Fortsat god DX (CW) med din sparsomme ant. opsætning hhv. 100 watt, CW via morsenøgle og ører, dine nu mange gaflede lande aftvinger respekt, samme gør de mange DXCC endorsement du over tid har modtaget, disse ned vægt på de lavere bånd.